שימור דם טבורי

קישורים ממומנים

רבים מאיתנו לא מכירים את המושג הזה אבל שימור דם טבורי הוא אלמנט חשוב שיכול להציל את חיי ילדכם. מה זה דם טבורי? איך משמרים אותו? איפה שומרים דם טבורי וכמה זה עולה בכתבה הבאה.

מה זה דם טבורי?

חבל הטבור אשר מחובר לתינוק במהלך ההריון ומנותק מיד לאחר הלידה, מכיל בתוכו תאי גזע שבהם אפשר לחדש רקמות במקרים בהם הרקמות נפגמות כמו מחלות סרטן למיניהם וכד'. עד לפני כמה שנים הדרך היחידה להשתלות מח עצם הייתה כרוכה במציאת תורם מתאים אשר צריך לעבור תהליך כואב וארוך כדי לתרום מח עצם.

לפני מספר שנים גילו שבחבל הטבור נמצאים כמעט כל הרקמות הדרושות להשתלות בעתיד (אם יש צורך כמובן) ובמקום להשליך את חבל הטבור (כמו שעושים ברוב הלידות עד היום) מצאו פתרון לשימור הדם בבנק לדם טבורי שמתמחה בעניין ויכול להציל אל ילדכם בעתיד.

בנק לשימור דם טבורי

שמירת הדם היא תהליך יחסית קל שאינו דורש מורכבות גדולה. לאחר הלידה, שואבים כמות דם מחבל הטבור בעזרת מחט מיוחדת. כל התהליך נמשך כחצי שעה ובסופו מכניסים את הדם לשקית מיוחדת ומקפיאים אותו בחנקן נוזלי בהקפאה של מינוס 196 מעלות בבנקים לשימור דם מחבל הטבור. הדם הטבורי נשמר בד"כ לתקופה של 15 עד 20 שנה.

איפה אפשר לשמור דם טבורי?

בתחילת הדרך, המקום היחיד שהיה אפשר לשמר בו דם טבורי היה בבנקים לדם טבורי בחו"ל. בשנים האחרונות נפתחו מעבדות ובנקים כאלו גם בישראל ואפילו חברות הביטוח בישראל (עליהן ידובר בהמשך) משתתפות בתהליך זה.

להלן רשימה של כמה בנקים לשימור דם טבורי:

  • קריוסל - בנק חבל הטבור הישראלי מציע לכם את שמירת הדם באיזו דרך שתבחרו. למשל: איסוף הדם בעצמכם, איסוף הדם ע"י המיילדת לאחר הלידה, איסוף הדם ע"י נציג החברה שמדיע לחדר הלידה ולוקח בעצמו את הדם ועוד. איסוף הדם יכול להיעשות בכל בית חולים בארץ שתבחרו ללדת בו. קישור לאתר הרשמי.
  • תא לחיים - מרכז לשימור דם טבורי בהדסה. קישור לאתר
  • טבורית - בנק דם טבורי במרכז שיבא בתל השומר. בטבורית מציעים מבצעים והנחות שונות כגון שימור דם לילד שני בהנחה, הסדרים מיוחדים לקופת חולים וכן ביטוח מיוחד לשימור דם טבורי. קישור לאתר הרשמי

כמה עולה שימור דם טבורי?


שמירת דם מחבל הטבור הוא לא כל כך זול ועולה בממוצע בין 4000 ש"ל ל-8000 ש"ח. מחירי שימור דם פועלים בד"כ שתי שיטות:

תשלום חד פעמי - תשלום בו תשלמו על הטיפול הראשוני בדם ועל אחסונו למספר השנים שהבנק התחייב לשמור עליו.
תשלום חד פעמי פלוס תשלום חודשי - בשיטה זו תשלמו סכום על הטיפול הראשוני (בד"כ סכום של כמה אלפי שקלים) ולאחר מכן תשלמו כל חודש סכום נמוך לאחסון הדם מדי שנה.

כמו כן ישנם חברות ביטוח (כמו זאת של "טבורית" למשל שצוין כאן בפסקה הקודמת) שמציעות השתתפות בתשלום לשימור הדם הטבורי בתמורנ לתשלום חודשי של כמה עשרות שקלים.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כתבה מצויינת! הרבה המלצות ומדריך טוב למי שמתעניין בדם טבורי. תודה רבה!

אנונימי אמר/ה...

חבל שלא כתבתם על תרומת דם טבורי לבנק ציבורי, זה באמת מציל חיים!

אני ממליצה על האתר של המאגר הציבורי לדם טבורי "בדמייך חיי: בכתובת: www.cordblood.org.il